tirsdag 25. mai 2010

DIABETES KOKEBOK




"Diabetes kokeboka - gourmetmat med lite sukker og fett" Sukk... ut i fra både design og tittel får en ikke akkuratt lyst til å stupe inn i boken. MEN jeg fikk den anbefalt av min mor og har nå prøvd en del av oppskriftene med stor suksess. I dag har jeg prøvd med på disse muffinsene;

Banan muffins med honning

250 gr siktet spelt/hvetemel
75 gr lettkokte havregryn
1 ss bakepulver
17" ts malt muskattnøtt
2 god modne moste bananer
1 egg
75 gr smør/margarin
30 gr sukker
1, 75 dl melk
3 ss klar honning

Bland alt godt. Ikke overarbeid røren. Det er bare godt med litt banan klumper inni mellom.
Stek dem i ca 20 min på 200 grader.


Jeg hadde to meget godt modne bananer og resultatet ble noen saftige muffins.

Boken inneholder også en del informasjon om ernæring og kosthold. Ofte ekstra informasjon om det de kaller "stjerne ingrediensen" i oppskriften. Hvorfor denne ingrediensen innholder og hvorfor den gjør godt. Jeg er veldig glad i å bruke havre gryn i mye av den maten jeg lager som her i disse muffinsene. Skriver etterhvert som jeg prøver meg frem i flere av oppskriftene.

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Kom over din flotte blogg i dag og etter en liten titt ble jeg veldig fornøyd:) Gleder meg til å se dine neste smarte påfunn:) ble spesielt inponert etter å ha sett det nydelige barnekjøkkenet:) det er noe jeg selv ønsker å lage til mine fremtidige barn!
    jeg er selv diabetiker å synes det var veldig flott at du la ut en av oppskriftene fra diabetes kokebok... lurte på om du hadde mulighet til å skrive ISBN nr... Da blir boka litt enklere å finne.. hadde vært virkelig bra med litt inspirasjon til matlagingen!
    Håper du får en fin dag videre

    SvarSlett
  2. Så kjekt at du setter pris på mine skriblerier :-)

    ISBN nr er 82-517-8164-7 Mine favoritter i boken er nøttesals og pizza uten ost. Nøttesalsaen passer til nesten alt. Er kjempe god å blande inn i en couscous salat f.eks. Pizza uten ost høres kanskje fjernt ut. Men den er utrolig god!

    God helg!

    SvarSlett