fredag 2. april 2010

NYSTEKTE BOLLER


Ingenting er bedre enn nystekte boller. Har du møtt noen som ikke ikke liker boller ? Men det tar tid å lage. Mitt tips er derfor å lage en dobbel posjon når du først er i gang. Legg halve i fryseren og vips så har du plutselig boller en kjedelig og travel tirsdag.

Her er to bolle oppskrifter;

DEN TRADISJONELLE
600 gr siktet spelt eller hvetemel
50-100 gr sukker
1 ts kardemomme
1 ts salt
1 pk tørr eller fersk gjær
70 gr olje/margarin
3, dl lunkent melk eller vann

Deigen kan se litt klissete ut før heving. Men ikke la deg friste til å ta oppi hverken vått eller tørt. Den blir velidg bra til du skal trille bollene.

Forhev 30 min. Etterhev 45-60 min. Pensle med egg og stek i 10-15 min på 200 grader.

TUSNELDA BOLLER
7 dl vann
1 pk tørr eller fersk gjær
1 ss honning
2 ts salt
1 ts kanel
2 ts kardemomme
1 håndfull mandler
litt pinjekjerner og knuste linfrø
1 håndfull tørkede tranebær
600 gr siktet speltmel
3 dl havregryn eller mûsli

Løs gjær, salt og honning opp i vannet. Rør alt det tørre inn, avslutt med melet. Deigen kan være ganske flytende. Dekk til bollen med plastfolie og legg den i kjøleskapet i 10-12 timer. Lag boller med to spiseskjeer. Stek dem i 15.20 min på 200 grader.

Frukt og nøtter kan du selvfølgelig bytte ut hvis du har noen andre favoritter. Men husk de knuste linfrøene. Der er det mye god omega 3.

Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar