torsdag 2. september 2010

MATPAKKEMUFFINS

I det siste "Foreldre og Barn" fant jeg en kjekk oppskrift på muffins en trygt kan sende med  matpakken til hele familien. Den er full av gode næringsstoffer og du kan selv velge hvilken smak du vil sette på dem.

MATPAKKEMUFFINS

4 dl kruskakli
2,5 dl kefir/skummet kulturmelk
1 dl olje (mais eller soya)
1 egg
0,5 dl brunt sukker
125 gr siktet spelt/hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts natron
0,5 ts salt
1 ts kanel
1 revet gulrot
1 håndfull grovhakkede valnøtter

La kruskakli og vesken svelle i to min før du blander inn det andre. Stekes på 190 grader i 15-20 min

Kanel og gulrot byttet jeg ut med knuste linfrø, 70% mørk sjokolade og most banan. Fordi det var det jeg hadde i skapet. Andre forslag til ting en kan ha i er havregryn, raspet eple, nøtter, frø, musli, fiken, rosiner, raspet appelsin skal... her er dte bare å være kreativ.

3 kommentarer:

  1. Den skal jeg jammen prøve! Ungene hadde blitt kjempeglade, de elsker muffins! :-)

    SvarSlett
  2. Her var det bare pappen som klaget ;-) Mini og vennene syntes de var kjempe god. Håper de faller i smak hos dine også :-)

    SvarSlett
  3. Takk for fin oppskrift, fint med noe nytt i matpakken.

    Hilsen fra Mimmi-Leone

    SvarSlett